Blog

Nazwa domeny – jak ją wybrać, by przyciągnąć użytkowników?

radical 27/02/20, 16:55

Tworzenie stron www może być bardzo skomplikowanym zadaniem dla osób, które nie mają jeszcze żadnego doświadczenia z podobnymi zagadnieniami. Przy czym trudności nie wynikają tylko i wyłącznie z konieczności posiadania wystarczającej wiedzy wymaganej do zbudowania strony czy stworzenia projektu graficznego, chodzi tu również o takie elementy jak nazwa domeny, która też jest niezwykle istotna. Dokonanie właściwego wyboru może pomóc stronie zwiększyć swoją rozpoznawalność oraz liczbę odwiedzających, a także poprawić wskaźnik konwersji.

Nazwa domeny

Dlaczego odpowiednia nazwa domeny jest tak istotna?

Dobra nazwa strony internetowej to absolutna podstawa, najlepiej, jeśli będzie ona łatwa do zapamiętania. Dodatkowym plusem może być jasne powiązanie nazwy z tym, co można na danej stronie znaleźć. W przypadku stron firmowych świetnie sprawdzi się też nazwa domeny, która jest jednocześnie nazwą marki, którą staramy się promować. Takie rozwiązania są bardzo przydatne na przykład przy projektowaniu sklepów internetowych, które mogą wiele zyskać na brandingu.

Warto przy tym pamiętać, że nazwa domeny sama w sobie nie zapewni stronie dobrej pozycji w wynikach wyszukiwania, dlatego też skupianie się w tej kwestii na popularnych słowach kluczowych w wybranej branży niekoniecznie będzie najlepszym rozwiązaniem. W dodatku wykorzystanie dłuższej frazy jako nazwy strony internetowej sprawia, że jej zapamiętanie może być utrudnione, co z kolei może negatywnie wpłynąć na ilość osób, które zdecydują się na ponowne odwiedzenie takiej strony.

Jak wybrać nazwę domeny?

Ponieważ jest to istotny element tworzenia stron internetowych, który może pomóc naszej witrynie wyróżnić się na tle konkurencji, warto poświęcić trochę czasu na rozważenie wszystkich dostępnych możliwości. Dobry adres to przede wszystkim taki, który szybko zapada w pamięć i jest łatwy do odtworzenia.

Wybierz odpowiednią nazwę

Dla bloga lub strony, na których zamieszczane są informacje związane z konkretną tematyką, świetnie sprawdzi się nazwa tematyczna, w takiej sytuacji można też zdecydować się na wykorzystanie frazy kluczowej. Z kolei dla firm i sklepów lepszym rozwiązaniem może być użycie nazwy biznesu w celu wyraźnego połączenia adresu strony z marką, którą ma reprezentować. W ten sposób będzie on również łatwiejszy do zapamiętania, ponieważ osoby, które kojarzą już naszą firmę, bez problemu trafią również na stronę.

Sprawdź dostępność

Nie wystarczy jednak, że zdecydujemy się na konkretną nazwę, którą chcemy nadać naszej stronie. Samo podjęcie takiej decyzji nie oznacza jeszcze, że będzie ona dla nas dostępna. W tym momencie pomocna może okazać się wyszukiwarka domen, która pokaże nam, czy dany adres nie jest już zajęty. Każdego dnia powstaje ogromna liczba nowych stron internetowych, nic więc dziwnego, że znalezienie wolnej domeny może być skomplikowane, szczególnie kiedy decydujemy się na wykorzystanie popularnego słowa kluczowego w ramach nazwy strony.

Unikaj skomplikowanego zapisu

Wybrana przez nas nazwa strony powinna być chwytliwa, czyli łatwa do zapamiętania i ponownego wpisania w przeglądarce przez użytkownika. Właśnie dlatego warto zadbać o nazwę, która nie będzie zbyt długa. Im więcej znaków trzeba wpisać tym łatwiej o literówkę lub pominięcie jakiegoś znaku, co może zniechęcić odwiedzających do ponownych prób. Podobny efekt może mieć wykorzystanie liczb, które z reguły są o wiele trudniejsze do zapamiętania niż litery układające się w konkretne słowo. Dlatego też, kiedy interesująca nas nazwa nie jest dostępna, lepszym pomysłem może być dodanie do niej dodatkowego słowa lub wybranie innej, niż dopisanie liczb.

Pamiętaj o swoich odbiorcach

Sytuacja komplikuje się nieco bardziej, kiedy nasza strona skierowana jest do odbiorców międzynarodowych. W takim przypadku fraza składająca się z polskich słów może być trudna do zapamiętania dla osób posługujących się na co dzień innym językiem. Warto więc rozważyć wykorzystanie samej nazwy firmy, co pozwoli na skuteczne zbudowanie marki na rynku, a jednocześnie pozwoli nam na uniknięcie stosowania skomplikowanej nazwy domeny. Pamiętaj też, że nazwa związana tematycznie z treścią strony sprawi, że użytkownik jeszcze przed wejściem dowie się, czego może się spodziewać.

Wybierz właściwe rozszerzenie

Kwestia odbiorców, do których kierujemy swoją stronę, jest istotna również w chwili wyboru rozszerzenia domeny. Przy stronach lokalnych biznesów najwygodniejszym rozwiązaniem będzie wybór rozszerzenia .pl, z kolei dla stron międzynarodowych warto zastanowić się nad .com. Już na samym początku warto też zastanowić się, czy zamierzamy stworzyć jedną międzynarodową stronę z rozszerzeniem domeny .com, czy lepiej sprawdzą się w naszej sytuacji domeny skierowane do interesujących nas rynków, na przykład co.uk dla brytyjskich odbiorców, .de dla niemieckich, czy .es dla hiszpańskich.

Dobra domena to nie tylko kwestia rozpoczęcia działalności naszej strony, ale też inwestycja w jej przyszłość, a jednocześnie w rozwój i rozbudowę naszej marki. Warto mieć tego świadomość i uwzględniać takie czynniki już w czasie podejmowania decyzji. Jeśli jednak nie czujemy się na siłach zadbać o stworzenie takiej strony samodzielnie, dobrym sposobem na rozwiązanie tego problemu będzie zlecenie takiego zadania doświadczonym specjalistom, którzy wspomogą nas nie tylko swoimi umiejętnościami, ale też rozległą wiedzą oraz doświadczeniem, dzięki którym będą w stanie doradzić nam najlepsze rozwiązania.