Blog

PageRank – co to jest?

radical 28/01/20, 11:49

Istnieje wiele elementów, które wpływają na pozycję danej strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Wśród tych najbardziej znanych i rozpoznawalnych jest PageRank Google, który przez długi czas był jednym z najistotniejszych czynników branych pod uwagę podczas pozycjonowania stron. To właśnie w oparciu o ten wskaźnik specjaliści SEO spędzali długie godziny na budowaniu bazy linków, które miały za zadanie podnosić pozycję strony. Czy jednak ten istniejący od 1998 r. algorytm nadal ma takie samo znaczenie jak w przeszłości? Od odpowiedzi na to pytanie zależy stworzenie skutecznej strategii SEO, co z kolei jest podstawą do zapewnienia Twojej stronie sukcesu. Z tego właśnie powodu warto zgłębić ten temat w poszukiwaniu aktualnych informacji, z których warto skorzystać.

PageRank – co to jest?

Co to jest PageRank?

PageRank można w najprostszy sposób opisać jako ocenę od 0 do 10 jaką algorytm Google przyznaje poszczególnym stronom na podstawie ilości linków, które prowadzą do nich z innych źródeł. Jednak branie pod uwagę tylko i wyłącznie samej ilości odniesień do strony, które pojawiały się w Internecie, nie zawsze oddawało jej rzeczywistą wartość. Stąd też kryteria z czasem zaczęły ulegać zmianie i coraz większą wagę zaczęto przywiązywać do jakości linków, a nie do ich liczby. Dzięki temu ograniczone zostało zaśmiecanie sieci treściami, które nie wnosiły żadnej wartości. Jednocześnie jednak kwestia tego, jak zwiększyć PageRank stała się bardziej skomplikowana. Istotną informacją związaną z wartością PageRank naszej strony jest fakt, że nie jest on jednakowy dla całej domeny i może być inny dla różnych podstron.

Jak podnieść PageRank?

Po wprowadzonych zmianach premiowane zaczęły być te strony, do których linki znajdowały się na innych wartościowych stronach, czyli na takich, które same posiadały już wysoki PageRank. Sprawiło to, że podejście ilościowe mające na celu zdobycie jak największej ilości linków po prostu przestało się sprawdzać, a większą uwagę należy zwracać na merytoryczność oraz jakość linkowanych treści. Jeśli chodzi o samą wysokość PageRank, korzystniejsze może być umieszczenie linków na kilku wartościowych stronach, niż na kilkudziesięciu takich, które nie mogą pochwalić się dobrymi wynikami. Dlatego, jeśli zależy nam na podniesieniu oceny naszej strony, ważne jest zamieszczanie unikatowych treści zawierających przydatne informacje, które zachęcą czytelników do dalszego udostępniania takiej publikacji. Również przy wyborze stron, na których chcemy zamieszczać nasze treści, warto najpierw sprawdzić, czy dany link będzie dla nas korzystny.

Jak sprawdzić PageRank?

Ponieważ był to bardzo ważny czynnik, który był często wykorzystywany w celu podniesienia pozycji danej strony, regularne sprawdzanie PageRank było bardzo istotne przy tworzeniu jakiejkolwiek strategii SEO. Nic więc dziwnego, że dostępnych było przynajmniej kilka różnych sposobów, które pozwalały na poznanie wartości przyznanej danej stronie. Jednym z najprostszych było skorzystanie z jednej z wielu stron, które pozwalały na poznanie wyniku po podaniu interesującego nas adresu. Kolejną możliwością było zainstalowanie rozszerzenia do przeglądarki, które automatycznie pokazywało, jaki jest PageRank aktualnie oglądanej strony.

Jakie znaczenie ma PageRank?

Mimo że PageRank miał bardzo duże znaczenie, lata jego popularności już przeminęły. Z biegiem czasu aktualizacje wartości przyznawanych poszczególnym stronom były coraz rzadsze, aż ostatecznie w marcu 2016 całkowicie ich zaprzestano. Co więcej, nie minęło dużo czasu od tego momentu, aż Google w ogóle przestało udostępniać informacje związane z tymi wartościami. Nie znaczy to, że PageRank przestał mieć jakiekolwiek znaczenie, stał się jednak wewnętrznym wskaźnikiem, który wykorzystywany jest do nadania stronie określonej pozycji w wynikach wyszukiwania. Głównym powodem odejścia od publikowania tych danych jest fakt, że po prostu nie był to najbardziej miarodajny wskaźnik. Stosunkowo łatwo było wykorzystać go do podniesienia wartości swojej strony w sztuczny sposób.

Czy PageRank jest wiarygodny?

Odpowiedź na to pytanie w dużej mierze zależy od tego, czy przyznana stronie wartość została osiągnięta w sposób naturalny, czyli dzięki zamieszczaniu wartościowych treści, które są chętnie udostępniane przez innych użytkowników, w ten sposób budując renomę oraz wartość strony, czy też w sposób sztuczny. Oczywiście postępowanie zgodnie z obowiązującymi zasadami jest czasochłonne i często wiąże się z długim czasem oczekiwania, co prowadziło do częstego manipulowania rankingiem w celu osiągnięcia jak najszybszych rezultatów. Z tego też powodu przedstawiane wartości nie zawsze były wiarygodne i w wielu przypadkach nie miały nic wspólnego z rzeczywistą jakością treści znajdującej się na stronie.

PageRank stracił w ostatnich latach swoją wysoką pozycję wśród najważniejszych czynników branych pod uwagę przy optymalizacji stron internetowych. Stało się tak, ponieważ użytkownicy stracili do niego dostęp, nie znaczy to jednak, że nie ma już żadnego znaczenia. Nadal pozostaje istotnym elementem, który ma wpływ na ocenę naszej strony, mimo że pozostaje wewnętrznym parametrem Google.