Blog

Projektowanie doświadczeń użytkownika (UX design).

radical 07/12/18, 14:40

Czym jest User Experience Design (UX Design)?

User Experience możemy tłumaczyć jako doświadczenie użytkownika. Najprościej mówiąc jest to całość wrażeń, które użytkownik doświadcza podczas korzystania z produktu interaktywnego. Skoro wiemy, czym jest UX to pora odpowiedzieć sobie na pytanie czym jest tytułowe projektowanie doświadczeń użytkownika (UX design)? Jest to proces, w którym celem jest zwiększenie/zmaksymalizowanie satysfakcji użytkownika korzystającego z danego produktu poprzez poprawę funkcjonalności, użyteczności i łatwości obsługi.

Naukowiec Don Norman został uznany za twórcę frazy pod koniec lat dziewięćdziesiątych, stwierdzając, że „doświadczenie użytkownika obejmuje wszystkie aspekty interakcji użytkownika z firmą, jej usługami i produktami”.

Ta definicja nie do końca pasuje do technologii cyfrowej, może mieć zastosowanie wszędzie począwszy od włącznika na radiu w Twoim samochodzie, po rządowe oprogramowanie zabezpieczające. Jako firma zajmująca się tworzeniem stron internetowych, pracujemy nad doświadczeniami użytkownika w sferze cyfrowej i dotyczy to m.in. stron internetowych, aplikacji itp.

Co sprawia, że UX jest dobry?

W współczesnym świecie większość czasu użytkownicy spędzają w trybie krajobrazu korzystając m.in. z komputerów czy tabletów, ale również telefonów. Bardzo ważnym w tym momencie jest dobry projekt z uwzględnieniem doświadczeń użytkownika. Jest wiele czynników, które muszą „zagrać” razem, jednak rdzeniem całego procesu jest poprawa satysfakcji, lojalność użytkowników końcowych. Podczas interakcji użytkownika z Twoim produktem nasuwają się trzy najważniejsze pytania, które później wpływają na jego ocenę:

  • Czy to co robię jest proste?
  • Czy użytkowanie sprawiło mi satysfakcję, nie było uciążliwe?
  • Czy uzyskałem to po co przyszedłem?

My jako projektanci UX, musimy zajrzeć troszkę głębiej, pomyśleć o całej podróży użytkownika, od początku do końca, wszystko musi być przemyślane. Najlepsze projekty z perspektywy doświadczenia użytkownika łączą w sobie cztery elementy, które zapewniają idealną równowagę:

  • Użyteczność – produkty muszą być zaprojektowane w sposób zrozumiały i niesprawiający trudności w obsłudze.
  • Atrakcyjność – rzeczy nie mogą być zaprojektowane tylko, tak aby działały. Muszą być atrakcyjne, estetyczne i przyjemne w użyciu.
  • Dostępność – rzeczy muszą być zaprojektowanie w taki sposób, aby każdy użytkownik miał pozytywne doświadczenia, bez względu na fizyczne i umysłowe możliwości.
  • Przydatność – produkt musi spełniać określone potrzeby klienta.

Są to według nas najważniejsze czynniki, które mają wpływ na ocenę- czy produkt będzie oferował dobre doświadczenia, czy złe. Jak widać projektowanie to bardzo złożony proces, wykracza poza podstawowe pytania, dlatego skłania nas do zastanowienia się, dlaczego, co i jak wpływa na zachowanie klienta.

  • Dlaczego – co motywuje klientów i dlaczego akurat to skłania ich do wyboru tego, a nie innego produktu.
  • Co – jakie kluczowe problemy muszą być rozwiązane, dzięki jakim funkcjom zdołasz je rozwiązać/ułatwić?
  • Jak – w jaki sposób produkt ma zawierać wszystkie dobre cechy dobrego UX? Tak żeby był użyteczny, łatwy i przyjemny w użyciu.

Zastanawiałeś/aś się nad poprawą doświadczeń swoich użytkowników? Może to być korzystna zmiana dla Twojej marki. Jeśli masz jakieś pytania, chcesz dowiedzieć się co możemy dla Ciebie zrobić, skontaktuj się z nami